Deti Duny

scenár, VII.dejstvo

 

ROZETMÍT

1. INTERIÉR. IRULÁNINY KOMNATY/KRÁLOVSKÁ PEVNOST – RÁNO

Obrovskými okny se dovnitř line oslňující světlo. Z města tam venku sem doléhají ozvěny volání k modlitbě.
Irulán je u svého toaletního stolku. Kartáčuje si vlasy. Společnost jí dělá několik dvorních dam, když tu... Ve dveřích na druhém konci místnosti se náhle objeví Paul.

PAUL

"Dnes ráno odjíždíme do síče."

Irulán se otočí. Spatří ho tam. Rychle pošle své sloužící pryč. A jakmile odejdou...

IRULÁN

"A mě s sebou nevezmete..."

PAUL

"To bych řekl, že je namístě... když uvážíme, co jsi provedla..."

Irulán se chce postavit...

IRULÁN

"Nikdy jsem nechtěla Chani ublížit. Ani... tobě. Chtěla jsem jen..."

Paul ji pokyne rukou, aby byla zticha.

PAUL

"Vydal jsem příkazy, aby tě nepostihlo žádné bezpráví..."

(odmlčí se)

"...ať se stane cokoliv."

V jeho hlase je slyšet podivný, fatalistický tón. A Irulán to okamžitě vycítí.

IRULÁN

"Ona je...?"

PAUL

"Je v pořádku. Zatím."

Přistoupí k ní. Je napjatá. Čeká, co přijde.

PAUL

"Byl jsem k tobě krutý, Irulán."

IRULÁN

"Nestojím o tvůj soucit."

PAUL

"Já ti také žádný nevyslovuji. Říkám ti prostě pravdu. Byla jsi předurčena. Tomu rozumím až moc dobře. Byla jsi předurčena k tomu, abys byla využita..."

IRULÁN

"Tebou."

PAUL

"Svým otcem. Bene Gesseritem. Vesmírnou Gildou. Abys je zachránila. Přede mnou."

Natáhne k ní ruku. Dotkne se její tváře. Irulán se zrychlí dech...

PAUL

"A oni dostanou to, co si přáli. I když ne přesně v té podobě, jak by si představovali..."

IRULÁN

"Tomu nerozumím..."

PAUL

"Období spiknutí a odplaty už pomalu končí. Musíš dostat možnost najít smír. A já ti tu možnost dám."

Irulán se snaží potlačit slzy. Využívá všeho, čeho se jí dostalo při výchově a v tréninku, aby se udržela v rovnováze.

PAUL

"Je to ironie, ale tvé sobecké, nemotorné pokusy stát se matkou dědice Impéria vlastně Chani prodloužily život..."

(odmlčí se)

"...a za to jsem ti vděčný. Navždy."

A pak udělá něco naprosto neočekávaného.
Nahne se k ní. Irulán se obrní proti tomu, co bude následovat. Ale to, co následuje, je tak překvapivé, tak neočekávané... Na to vůbec není připravena...
Políbí ji. Něžně. Téměř zamilovaně. A pak...
Odejde. Tak rychle, že jí nenechá žádný čas na to, aby zareagovala. Jenom tam sedí. Jeho rty stále ještě cítí na svých.

2. INTERIÉR. IMPERIÁLNÍ VOJENSKÝ HANGÁR – DEŇ

Shlukli se kněží a úředníci, nervózně spolu klábosí a přitom sledují...
Královský doprovod nastupuje do rozličných toptér a vznášedel (?, „shuttles“) na výlet do pouště.

KAMERA ZABERE...

Paula. Se Stilgarem, Chani a Alií. Je s nimi i Idahův ghola.
Obklopí je jednotka fedajkinské tělesné stráže.

STILGAR

(k Paulovi)
"Muad’Dibe, je opravdu nezbytné... brát je s sebou?"

A ukáže na... JINÝ TRANSPORTNÍ raketoplán na druhé straně hangáru, kde... Do lodi nastupuje s doprovodem trpaslík Bijáz. A s ním... Lichna. Otheymova dcera. Nebo spíš... Scytale. Tvarový tanečník, který ze sebe Lichnu dělá.

PAUL

"Musí sehrát svou roli, Stile. Stejně jako ty nebo já."

A než se s ním Stilgar začne dohadovat...

PAUL

(k ostatním)
"My s Chani si vezmeme tuhle..."

Má na mysli toptéru, která stojí zaparkovaná poblíž.

STILGAR

"Muad’Dibe..."

PAUL

"Tu cestu znám lépe než kdokoliv jiný, Stile. S výjimkou tebe, možná..."

STILGAR

"Tak mě nechte pilotovat, můj pane."

PAUL

"Ne, Stile. Ty musíš zůstat tady. Jak jsme se dohodli."

Stilgar pohlédne na Chani...která prostě pokývne, že je s Paulem zajedno.

PAUL

"Vsadím se, že tam budeme dřív než vy ostatní. Kdo se přidá?"

Ale nikdo se nepřihlásí. Paul se neubrání smíchu. Pokyne Chani... a ta vystoupí na schůdky do toptéry. Než Paul stačí jít za ní... Otočí se na Alii.

PAUL

(potichu)

"Je čas vyrovnat účty."

Ta přikývne. A on vezme její dlaně do svých. Přísně na ni hledí svýma mrtvýma očima. Jako kdyby ji už nikdy nemusel „vidět“.
A pak se rychle odvrátí.

 

3. EXTERIÉR. POUŠŤ... POZDĚJI - DEN

Rozlehlá pustina. Sahá až k obzoru. Jediným zvukem je tu opakované „tup... tup... tup...“ Paulovy toptéry.

4. INTERIÉR. PAULOVA TOPTÉRA – V TUTÉŽ DOBU

Paul pilotuje sebejistě. Chani sedí vedle něj.

CHANI

"Už dlouho jsem tě neviděla takhle šťastného."

PAUL

"Ty se nebojíš?"

CHANI

"Kdybys nebyl chtěl letět, to bych se pak bála."

A Paul se k ní nakloní. A ona ho vezme za ruku. Přitiskne si ji na břicho, kde může ucítit... Pohyb toho dítěte, které v sobě nosí.

PAUL

"Aha... malý vládce vesmíru. Jen tak nepospíchej. Tahle chvíle patří nám..."

Usměje se na Chani. Pak se otočí zpátky k poušti.

PAUL

"Doma."

Chani se podívá. Nejdřív nevidí nic. Ale pak si to uvědomí... Je to tam. Na obzoru. Jak se k tomu blíží, roste to a roste. Ten nezaměnitelný horský útvar... Síč Tabr.

 

5. INTERIÉR. SOUKROMÝ BYT KDESI VE MĚSTĚ - VEČER

Korba, ten kvizarátský kněz, leží v posteli. Užívá si slasti jinozemské „eskortní služby“. Je krásná a poddajná, až najednou... Rozletí se dveře. Do místnosti nezvána vtrhne jednotka fedajkinů.

KORBA

"Co má tohle znamenat?"

Ale fedajkin neodpovídá. Místo toho... Ta krásná mladá prostitutka rychle vyskočí z postele. Posbírá si šaty a běží ke dveřím. Právě v té chvíli... Se v nich objeví Alia. Mírně pokývne na kurtizánu...o níž je už nyní zřejmé, že v té léčce sehrála svou roli. A když odejde...

ALIA

"Spiknul ses proti Muad’Dibovi, Korbo. Spolčil ses proti svému imperátorovi. Jsi zatčen pro velezradu."

Korba se zoufale snaží zakrýt svou nahotu.
Alia pokyne fedajkinům, aby ho spoutali. Když ho vlečou ven...

KORBA

"Jsem Fremen. Žádám, abych byl souzen podle fremenského práva..."

ALIA

"To budeš, Korbo. To budeš."

STŘIH:

6. EXTERIÉR. SÍČ TABR - VEČER

Přes kamení a písek leze škorpión. Chani do něj šťouchá a dloube. Klacíkem mu určuje cestu. Sedí na skalním výběžku za hranicemi síče. Před ní se rozprostírá jasný výhled na nekonečnou poušť, kde... Právě se schyluje k bouři. Arrakisské bouři. Koriolisový vítr. Ta nejnebezpečnější věc na planetě. S výjimkou červa. Za ní se objeví u ústí síče Idahův ghola. Chvíli ji sleduje, a... Nakonec dojde až k ní a přisedne si.

CHANI

"Když jsem byla malá, lovila jsem je. Je to úžasné, jak málo stačí k dětské radosti..."

(vzhlédne)

"Ale poušť už teď mizí. A ty prosté radosti si bere s sebou..."

Spustí se vítr. Tam dole „surfuje“ zvířený písek proti skalám.

CHANI

"Zajímalo by mě, jestli by můj otec schvaloval tuhle budoucnost, u jejíhož zrodu stál..."

IDAHO/GHOLA

"Přichází bouře, má paní."

Chani posune hůlku. Pustí škorpióna, aby se schoval do bezpečí do kamenného úkrytu. A pohlédne na gholu.

CHANI

"Já jsem pouštní bytost, gholo. Já vím, kdy se mám schovat."

Samozřejmě, že se s ní nebude přít.

IDAHO/GHOLA

"Paul mi pověděl, že se k vám vrátí, jakmile se naíbská rada usnese..."

Náhle se zarazí. Lekl se a zmlkl.

CHANI

"Tys řekl Paul. To je jeho Atreidovské jméno."

IDAHO/GHOLA

(odmlčí se, pak...)

"To jsem... řekl. Vzpomínka se vloudila tam, kde už žádná neměla být..."

CHANI

"Tak to tam budou i další."

On neodpovídá.

CHANI

"A tebe to děsí."

(všimne si jeho výrazu)

"Duncanovy vzpomínky. Ty tě děsí."

IDAHO/GHOLA

"Jsou to Duncanovy vzpomínky? Nebo je to vynález těch, kdo mě vyrobili?"

Chani jej sleduje, jak se snaží rozklíčovat zmatek, ve kterém se ocitly jeho city.

CHANI

"Až nadejde ta chvíle, kdy se budeš muset rozhodnout, poznáš to."

IDAHO/GHOLA

"To zní jako něco, co by řekl on."

CHANI

"Paul..."

IDAHO/GHOLA

(přikývne)

"Paul."

CHANI

"To řekl on."

(všimne si jeho pohledu)

"Mně."

A v tom okamžiku... Ji zachvátí náhlé a silné porodní bolesti. Napře se proti kontrakci. Čeká, až odezní...ale neodezní. Je čím dál tím silnější. Intenzivnější. Chani zasténá. Zády se opře o gholu, aby si ulevila.

IDAHO/GHOLA

"Má paní... můžete chodit?"

Ale už je příliš pozdě. Ghola ji zvedne. Chytne se ho kolem krku a on s ní pospíchá do síče.
Ženský výkřik.

7. INTERIÉR. PORODNÍ MÍSTNOST – V TUTÉŽ DOBU

Je to Chani. Zápolí v agónii, aby se ji podařilo vytlačit ze sebe nový život. Kolem ní se shlukly fremenské porodní báby. Snaží se jí ulevit. Otírají jí tvář a hruď. Sbírají její pot.

PROLNOUT:

8. INTERIÉR. PAULOVA OBYTNÍ ČÁST/SÍČ TABR - POZDĚJI

Venku v chodbách vládne čilý ruch. Hodně tlumených rozhovorů. Hodně chvatného pobíhání sem a tam. Ale Paul sedí na svých polštářích nehnutě. Pohroužen do meditačního transu. Je vůči všemu tomu ruchu hluchý.

KAMERA NAJEDE NA jeho tvář...

OSTRÝ STŘIH::

9. EXTERIÉR. ULICE ARRAKÉNU... SÉRIA ZÁBEROV - NOC

Chaos a zmatek.

V MALÉ HOSPŮDCE... skupinka mužů sedících kolem jednoho stolu je zaskočena přepadovou akcí fedajkinů. Několik se jich pokusí utéct, ale jsou chyceni. Ostatní jsou brutálně hnáni ke dveřím.

NA NEKRYTÉM TRŽIŠTI... vojsko tu obklíčí lidi a rychle několik mužů zatkne. Vlečou je proti jejich vůli pryč... navzdory námitkám ostatních.

V OBYTNÉ ČTVRTI... fedajkinové vyvádějí podezřelé ze spiknutí z jejich domů. Muži křičí. Ženy a děti pláčou.

10. INTERIÉR. VĚZENSKÁ CELA/KRÁLOVSKÁ PEVNOST, ARRAKÉN – V TUTÉŽ DOBU

Ctihodná matka se snaží krátit si čas výkladem tarotu. Ale to, co jí karty předpovědí, ji otráví. Dál karty otáčí. Ale podle výrazu ve tváři usuzujeme, že ty symboly jsou mrzuté, děsivé. A právě v té chvíli vzhlédne a spatří... Stilgara. Právě vstoupil do dveří. Z opasku vytáhne krispel. Jde po ní...

CTIHODNÁ MATKA MOHIAMOVÁ

"Nesmím se bát. Strach zabíjí myšlení. Budu svému strachu čelit... dovolím, aby prošel skrze mne..."

Stilgar svůj nůž pozvedne a...

 

11. INTERIÉR. PORODNÍ MÍSTNOST... SÍČ TABR – NOC

Chani křičí. Třeští bolestí. Porodní báby nemohou dělat nic víc, než že jí utěšují.

12. INTERIÉR. PAULOVA OBYTNÍ ČÁST/SÍČ TABR - NOC

Slyší ten křik, který se rozléhá kamennými chodbami síče. Ale zůstává nehnutý. Pohroužený v meditaci. A teď se... odněkud... ozývá jiný křik.

13. INTERIÉR. VĚZENSKÉ CELY/PALÁCOVÁ PEVNOST – V TUTÉŽ DOBU

To je Korba. Ječí, když ho skupina kvizarátských kněží pozadu vytahuje na... FREMENSKÝ DESTILÁTOR SMRTI. Kamenná rakev pro „získávání vody“ ... po smrti.
Korba se vzpouzí. Odmítá se tiše podřídit. Ale kněží jsou příliš silní. Přiklopí na rakev kamenné víko. Uzavřou Korbu do té rozpálené pece a... jeho řev se rozléhá kamennými chodbami tohoto vězení. Ven skrze zamřížovaná okna až...

 

14. EXTERIÉR. PALÁCOVÉ NÁMĚSTÍ – NOC

Přes liduprázdné náměstí před Svatyní. Nese se až k...

15. EXTERIÉR. BALKÓN/KRÁLOVSKÁ PEVNOST, ARRAKÉN - NOC

Alii, která tu stojí a poslouchá ten řev. Ve tváři má neproniknutelný výraz a hledí do dáli přes město až k...

16. INTERIÉR. REZIDENCE VELVYSLANCE GILDY - NOC

Edric se poklidně vznáší ve svém plynovém vozítku, když ho... Vyruší prudký rozruch za jeho dveřmi. Vzhlédne a uvidí... Jednotku fedajkinů, která vtrhne do místnosti... Rozbije mu vozítko a stáhne ho na podlahu, kde se... Plácá jako ryba na suchu.

17. INTERIÉR. IRULÁNINY KOMNATY/KRÁLOVSKÁ PEVNOST - NOC

Křik a vřava za okny přejde do tichého zoufalého ševelení... Irulánina pláče... sedí tam... hlavu v dlaních... v té obrovské místnosti se skoro ztrácí. Odloučená a izolovaná. Samotná.

18. INTERIÉR. PAULOVA OBYTNÁ ČÁST/SÍČ TABR – NOC

Všechen ten hluk, všechen ten chaos, všechen ten zmatek postupně vyprchá. Nahradí ho hutné, nebezpečné ticho. Paul zůstává v naprostém klidu. Jako socha... až na... Osamocenou slzu, která se mu tvoří v koutku mrtvého oka. 
Náhle je ticho prolomeno. Jedním jediným výkřikem...

HLAS CHANI

(v dálce)

"MUADDIBE......"

A ta slza skane.

ZATMÍT